top of page

Trīs lietas, kas veicina skolēnu panākumus

Catrina Jacobs, skolotāja (Phoenix, Arizona)

 

Kad skolēni panāk ievērojamus panākumus, cilvēki vēlas zināt, kā to var panākt. Viņi prasa: "Kas tas ir, ko jūs darāt?". "Kas padara jūsu skolēnus tik veiksmīgus?". Es esmu daudz domājusi par šiem jautājumiem. Lai gan es neesmu pārliecināta, ka es varētu noteikti vienu precīzu lietu, es vienmēr atgriežos pie trim galvenajām praktiskām lietām, ko es cenšos darīt katru dienu ar saviem skolēniem: rūpēties, aizraut un motivēt. Šīs stratēģijas ir kļuvušas par manas darbības pamatu klasē.

Rūpēties

Mēs esam dzirdējuši parunu: ''Viņiem ir vienalga, cik daudz tu zini, līdz viņi uzzina, cik ļoti tu rūpējies''. Mēs varam savas rūpes parādīt izglītības procesā. Mums ir nepieciešams iekļaut šīs rūpes mūsu ikdienas saskarsmē ar mūsu skolēniem, lai viņi var sajust, ka mums viņi rūp. Tam ir nepieciešams, lai skolotāji izveidotu vidi, kas nodrošina to, ka katrs skolēns jūtas drošs un tādējādi jūtas brīvs, lai uzņemtos jaunus riskus un izmēģinātu jaunas lietas.

To ir iespējams panākt ar patstāvīgām uzslavām, iedrošinošiem vārdiem, komplimentiem un patiesu sirsnību visā, ko jūs sakāt saviem skolēniem. Katram skolēnam ir nepieciešami šie apstiprinājumi ikdienā. Kā nekā jūsu klase iespējams ir vienīgā vieta un laiks, kad viņi var saņemt šādas rūpes. Sakiet viņiem, ka jūs viņiem ticat, ka esat lepni par viņiem, ka jūs esat priecīgi, ka viņi šodien ir klasē! Stāstiet viņiem, ko viņi būtu zaudējuši gan sajūtās, gan mācībās, ja viņi visi nebūtu klasē. Apskaujiet, uzlieciet roku uz pleca, sitiet saujā vai ''dodiet pieci''. Zvaniet vecākiem skolēnu klātbūtnē, lai paslavētu viņus. Kad jūs parādāt visai klasei, cik nozīmīgs ir katrs skolēns, viņi viens otru uztvers tieši tāpat. Rūpes vienam par otru vairosies, jo vairāk jūs tās izrādīsiet. Skolēni darīs daudz vairāk priekš jums, jo viņi zinās, ka jūs tik ļoti par viņiem rūpējaties. 

Aizraut

Ir nepieciešams pašiem būt motivētiem un entuziastiskiem ikdienā, lai mēs būtu spējīgi nodot šīs īpašības saviem skolēniem un izveidotu patiesi pozitīvu un dedzīgu mācību vidi.

Panāciet to, ka skolēni būtu gatavi lekt ārā no savām sēdvietām tikai tāpēc, ka viņi grib nepacietīgi dalīties ar savām domām. Iedrošiniet un uzslavējiet viņus par savu domu un viedokļu izteikšanu, komentāriem un jautājumu uzdošanu. Izglītojiet, balstoties uz viņu jautājumiem, pat ja tie nav pilnībā saistīti ar tēmu, jo visi bērni vēlās saprast lietas, kas pašlaik notiek viņu dzīvēs. Uzziniet, kas notiek ar viskautrīgāko skolēnu klasē, jo, kad jūs beidzot sapratīsiet šo bērnu, pārējie bērni atvērsies, ja tas jau nebūs noticis. Ja viņi uzdod jautājumus, viņi iemācīsies uzdot jautājumus par visu un visiem, kas veicinās viņu izglītību. Ja jums nav atbildes, palīdziet viņiem izprast, kā tas ir – meklēt atbildes.

Parādiet, ka jūs esat tik pat iedvesmoti mācīties kopā ar saviem skolēniem, risināt problēmas un izprast lietas, cik jūs vēlaties, lai jūsu skolēni tādi būtu. Animējiet mācību procesu – jā, tā ir izrāde! Iekļaujiet savu personību katrā mācību stundā, katru dienu ar tādu pašu entuziasmu kādu jūs izrādāt saviem bērniem, mazbērniem, māsas vai brāļa bērniem. Kad jūsu skolēni redzēs, ka jūs esat tikpat iedvesmota kaut ko iemācīt, tas parādīs viņiem, ka jums patiesi interesē savi skolēni un viņu nākotne. Nenododiet tikai zināšanas – aizraujiet viņus un viņi gūs panākumus.

Motivēt

Alans Novembers vienreiz teica: ''Mēs nepietiekami novērtējam skolēnus''. Mums ir nepieciešams nolikt augstu laktiņu visiem bērniem un turēt viņus pie atbildības, palīdzot un parādot viņiem kā ir būt atbildīgiem. Tas mācīs skolēniem to, ka viņi ir spējīgi uzņemties atbildību par saviem panākumiem un kļūmēm. Tas dos lielu panākumu sajūtu un vēlmi to izjust. Mērķiem jābūt iedvesmojošiem – bet tiem nav jābūt milzīgiem. Daži cilvēki domā, ka koncentrējoties pārāk daudz uz akadēmiskajiem mērķiem var uzlikt pārāk lielu spiedienu uz skolēniem. Tāpēc iekļaujiet mērķu dažādību.

Mani skolēni mīl noteikt mērķus. Viņiem patīk sekot savam progresam un patīk tā sajūta, ka viņi virzās tuvāk saviem mērķiem, tos sasniedz un pārsniedz tos! Mēs nosakām dažādus mērķus, ieskaitot akadēmiskus, uzvedības, dalības un precizitātes mērķus. Ieviešot mērķus klases vidē, bērniem tiek iemācīts, ka ir mērķi un nolūki, kas noved pie nākamajām iespējām iemācīties vairāk un svinēt lielākus panākumus.

Starp mērķtiecīgu darbu un lietām, kas ir jāizdara, iemāciet saviem skolēniem atpazīt, kā izskatās strādīgums. Kad viņi atpazīs sasniegumu sajūtu, kas radusies ar savu piepūli un ieguldīto darbu, viņi vēlēsies iegūt šo sajūtu vēl vairāk.

Panākumu mēraukla

Pabeidzot skolas gadu, es vēlējos redzēt to, vai mani skolēni atcerējās savus vissvarīgākos mērķus, ko es viņiem prasīju noteikt skolas gada sākumā. Un lai gan es saņēmu dažus domīgus skatienus, es saņēmu arī pilnu klasi ar ''Būt labākajiem 2. klases skolēniem, kādi mēs varam būt''. Viens no panākumiem, ko mēs nosvinējām, bija tas, ka neviens skolēns netika nosūtīts pie administrācijas – tās ''esi laipns'' uzlīmes nostrādāja! Vēl viens panākums bija lasītprasmes uzlabošanās. Mums bija otrais augstākais uzlabojums rajonā un augstākais vidējais līmenis. Matemātikā mums bija otrais augstākais uzlabojums un vidējais līmenis! Bērni bija tik priecīgi un lepni, viņi zināja, ka viņu piepūle un smagais darbs bija atmaksājies. Viņi nevēlējās iet prom – un tā ir tā sajūta, ko visi skolotāji vēlas panākt.

Panākumi netiek sasniegti nejauši. Ir nepieciešama patiesa un kvēla rūpēšanās par katru skolēnu, lai veidotu viņu redzesloku un mācīšanās pieredzi. Tas ir mūsu pienākums mācības padarīt interesantas ar savu personību un stilu. Mums arī ir pienākums kā profesionāļiem dot skolēniem prasmes un pārliecību virzīties uz priekšu  - progresēt. Jo tikko viņi zina, ka viņi jums rūp, viņi rūpēsies vairāk par to, ko jūs sakāt un ko jūs viņiem mācāt.

Ko jūs darāt, lai motivētu bērnus piepūlēties mācībās un sasniegt visus viņu mērķus?

 

25.07.2014. 

http://www.edutopia.org/blog/3cs-supporting-student-success-katie-jacobs 

bottom of page